Yin Yoga

Yin Yoga is het tegenovergestelde van alle Yang Yoga (Vinyasa Yoga). De tegenhanger van het snelle hedendaagse leven. Intensief en meditatief dicht bij jezelf zijn.

Yin Yoga heeft alles te maken met mindfulness. 

Het zijn in het moment, in je lichaam en in je gevoel. 

Yin Yoga richt zich op het inwerken van het bindweefsel in je lichaam, Bindweefsel bevind zich óveral, het zit tussen de spieren en rondom je gewrichten en je organen. Yin Yoga is een meditatieve vorm van yoga het maakt ruimte in je lichaam én in je geest, in de meest “ruimste” zin van het woord. De verschillende Yin-houdingen worden op een passieve, maar toch intensieve manier beoefend omdat ze lang worden aangehouden (tussen 3 tot 5 minuten) zonder je spieren echt te gebruiken. Je zoekt in een houding jouw fysieke grens op, wat kom je daar tegen en hoe ga je daar mee om! Door wat langer te blijven "hangen" wordt het bindweefsel daar opgerekt en gestimuleerd.

Iets wat vast zit kan gemakkelijker weer vrij stromen. Je spieren, gewrichten en organen worden zo beweeglijker en actiever je hele systeem staat meer "aan" Er ontstaat meer opening en meer ruimte in je lichaam.

Het beweeglijker maken van bindweefsel zegt iets over het bereiken van meer mobiliteit en flexibiliteit in de gewrichten van het lichaam. Bovendien bevinden zich in het bindweefsel belangrijke “energiebanen” die te maken hebben met ons welbevinden. Op een positieve manier werken aan verhogen van de weerstand en de weerbaarheid, een sneller herstel na fysieke of mentale problemen.

Spanning; fysiek en mentaal slaan we op in ons lichaam en we komen daar letterlijk in vast te zitten. Hoe fijn is het om dit weer te openen het soepel te maken en het eruit te werken. Yin Yoga is toegankelijk voor iedereen!

Een van de mooiste effecten van Yin Yoga is de innerlijke stilte die het kan brengen. Het is meditatief en rustgevend. Een goede manier om balans te vinden naast elke andere actieve of dynamische vorm van bewegen.

Opbouw van de les:

De lessen hebben vaak een thema en starten meditatief. Rustig en met je aandacht naar binnen worden verschillende passieve houdingen intensief ingenomen, je gebruikt een Yin-houding om in je lichaam aanwezig te zijn. Uit het hoofd in het hart. De les eindigt ontspannen en meditatief.